Telecomproviders spelen met de meest uiteenlopende diensten een steeds belangrijkere rol in het leven van mensen en bij het reilen en zeilen van bedrijven. Voor buitenstaanders blijft het vaak een ondoorzichtige markt. Typisch telecom-taalgebruik zorgt regelmatig voor vervelende verrassingen. Wees je daarom bewust van de mooie termen die zij gebruiken

Versneden

Glasvezel diensten blijken regelmatig zogenaamd versneden verkocht te worden. De bandbreedte wordt dan met andere gebruikers gedeeld. Als niemand actief is, heb je de volle brandbreedte tot je beschikking. Maar als (alle) andere gebruikers tegelijkertijd actief zijn, dan is de verbinding ineens stukken trager en ben je zo weer terug in de oude ADSL-wereld. Ik sprak laatst een MKB ondernemer (4 medewerkers) die een 20 Mbps-connectie over glasvezel afneemt bij een mij onbekende aanbieder. Na de juiste vragen gesteld te hebben, bleek het om een gedeelde glasvezelverbinding te gaan. Normaal gesproken zou 20 Mbps, mits onversneden dus 1:1, meer dan voldoende bandbreedte moeten zijn voor 4 personen, ook al werkt men veel met grote bestanden. De verbinding bleek niet goed te werken dus men moest ophogen naar 100 Mbps.

Tot

U krijgt tot 8 Mbps bandbreedte. Zo stond het op de website. Zo stond het in het contract. Op een dag kreeg ik een belletje van een ondernemer: “Ik heb een 8 Mbps abonnement maar ik heb de indruk dat de verbinding veel trager is. Na een speedtest blijkt dat ik in de praktijk slechts 2 Mbps heb. Kan dat zomaar?” Ik legde de man uit dat hij een gedeelde verbinding heeft, samen met max. 20 andere gebruikers. Er was dus een sprake van een garantie van 1/20e van de in totaal beschikbare brandbreedte. 8 Mbps is dus de maximale snelheid.

Flat redundant

Een grote nationaal bekende glasvezelpartij vertelt zijn klant dat hij een flat redundante verbinding heeft. (In normaal Nederlands: een verbinding waarbij de kabels van elkaar gescheiden zijn.) Klinkt lekker, niet waar? Maar bij navraag werd duidelijk dat de verbinding NIET redundant is: de gebruikte vezels lopen in dezelfde buis. Een graafmachine zal bij een kabelbreuk met bijna 100% zekerheid altijd beide vezels kapot trekken. Als ondernemer denk je dat je de continuïteit van de Internet connectie c.q. bedrijfsvoering goed geregeld hebt, maar je hebt in feite een marketing term gekocht!

Conclusie

De oude gevestigde telecom partijen hebben nog steeds moeite om duidelijk, concreet en transparant te communiceren over de voors en tegens van de aangeboden verbindingen en de daar aan gekoppelde dienstverlening. Maar ook nieuwkomers buitelen soms over elkaar heen in het gebruik van vage kreten, onduidelijk afkortingen en marketing schreeuwtermen. Wees je dus bewust van de termen die zij gebruiken en wat ze inhouden. Benieuwd wat onze werkwijze is? Klik dan hier!

Jochem Regtuit
FiberRevolution!