Ik ben al meer dan 40 jaar werkzaam in de ICT. Begonnen bij bekende grote namen (Stork, IBM, Sun Microsystems, NTT Data, et cetera) en sinds 20 jaar als ondernemer actief in de Telecom (advies en aanleg en exploitatie van zakelijk glasvezel). De Telecommarkt kenmerkt is een onvolwassen ‘cowboy’ markt waar alle middelen geoorloofd zijn om de klant aan zich te binden. Dit uit zich in het aanbieden van ‘goedkoop’ glasvezel als ware het een hoogwaardig zakelijk product. Maar daar trapt een slimme ondernemer niet in, toch?
In deze paper worden de verschillen tussen een huisaansluiting (FttH) en een kantooraansluiting (FttO) beknopt beschreven en helder uit de doeken gedaan. Ondanks dat beide glasvezel zijn, zijn er vele verschillen en blijkt het geenszins hetzelfde. Het verschil in prijs is logisch en verklaarbaar.
Uitrol Nederland
De grote investeringen in glasvezelaanleg binnen Nederland vinden voornamelijk plaats bij het aansluiten van huizen (consumenten). KPN gaat het kopernetwerk uitfaseren en biedt met glasvezel een modern alternatief. Om ook op zakelijke markt te scoren stunt men regelmatig met laaggeprijsde FttH(+) producten als lokkertje die eigenlijk bedoeld zijn voor de huiskamer. Is dat netjes? Misschien niet, maar de telco-markt heeft geen goede reputatie. Mede daarom wordt men uiteindelijk in de gaten gehouden en op de vingers getikt door de ACM.
Belangrijkste glasvezel kenmerken, FttH versus FttO
Downtijd
Bij uitval van een verbinding
FttH – best effort, wat betekent ‘we doen ons best’, maar we geven geen garanties wanneer uw verbinding weer werkt. Het kan dus helaas ook langer duren, maar we zijn niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg) schade. Wacht het rustig af.
FttO – zakelijke uptime-garantie betekent dat zodra verbinding uitvalt ‘de tijd gaat lopen’. Er wordt alles op alles gezet om connectie snel live te krijgen. Langdurige uitval kan een boete opleveren voor de carrier indien vermeld in de SLA.
Ergo: een hoger en strakker service- en reactie-nivo kost meer, maar voor bedrijven noodzaak
Ondersteuning
Bij vragen of problemen
FttH – bij vragen of klachten komt men via chat, web, mail of telefoon terecht bij een callcenter. Daar werkt men met scripts waar de antwoorden zoveel als mogelijk voorgeprogrammeerd zijn. De medewerker heeft geen toegang tot de techniek en kan alleen het probleem binnen de organisatie doorzetten. Nb sommige telco’s zijn überhaupt moeilijk of alleen digitaal te benaderen.
FttO – bij een vraag of klacht krijgt men direct telefonisch contact met 1ste of 2de-lijns techneut.. Deze expert kan live meekijken en in de monitoring kijken om een analyse uit te voeren. Zo kan men snel de juiste diagnose stellen en de oplossing direct zelf in actie omzetten.
Ergo: direct contact met een expert brengt sneller de oplossing
Aanleg
Fysieke aanleg netwerk en aansluiting
FttH – de uitrol van glasvezel naar huizen kenmerkt zich door goedkoop haastwerk, buitenlandse graafploegen en lange doorlooptijden (12-15 maanden). De sprietjes uit het trottoir kent iedereen. Bovendien wordt de vezel zonder veel bescherming op een diepte van 20 a 30 cm en langs de voorgevels van huizen aangelegd. Dit maakt de aanleg goedkoper, maar maakt de aansluiting kwetsbaar.
FttO – de aanleg van kenmerkt zich door planmatig werken, goede klant communicatie en korte doorlooptijd. De extra mantelbuis zorgt voor extra bescherming en wordt op de voorgeschreven diepte van 60 cm gelegd. Indien nodig wordt hij inpandig verlengd. Dit maakt de aanleg duurder, maar zo kan men een veel hogere continuïteit garanderen.
Ergo: een haastige, slordige en ondiepe aanleg is kwetsbaarder
Technologie
Architectuur heeft grote impact
FttH – de architectuur van het netwerk is gebaseerd op GPON. Dit is goedkoper en over het algemeen acceptabel voor de consument. Die heeft weinig tot geen privacy eisen. Dus al het IP-verkeer mag langs alle aansluitingen gaan.
FttO – een zakelijk netwerk wordt aangelegd volgens 1op1 architectuur. Dat wil zeggen dat elke vezel zonder onderbreking (knip) van begin naar eindpunt wordt aangelegd. Al het verkeer over de vezel(s) is alleen bestemd voor dat betreffende adres. Men kan dus niet gemakkelijk ‘meeluisteren’.
Ergo: de ‘consument’ architectuur is goedkoper, maar voor een bedrijf riskant ivm databeveiliging
Security
Kans op inbraak aanzienlijk
FttH – al het IP-verkeer wordt via GPON ‘gebroadcast’ naar alle aansluitingen. Het aftappen van IP-verkeer is relatief gemakkelijk.
FttO – al het verkeer over de vezel(s) is bestemd voor één adres. Men kan dus niet makkelijk aftappen of ‘meeluisteren’. Om de concurrentie en bedrijfsgeheimen te bewaken kiest een bedrijf bewust geen GPON-oplossing.
Ergo: de ‘consument’ architectuur is goedkoper, maar zakelijk onacceptabel ivm databeveiliging/cybersecurity
Prijzen
Verklaarbaar en logisch prijsverschil
FttH – het prijsnivo voor de consument bedraagt ergens rond de € 45 en € 75 per maand. Daarnaast komen soms vastrechtkosten van circa € 1.500 of uitgesmeerd over vele jaren € 10/maand. Men levert TriplePlay-diensten: Internet, VoIP telefonie en TV-kanalen.
FttO – de prijzen voor hoogwaardig zakelijk glasvezel met SLA liggen hoger: ergens tussen de € 125 en € 275 per maand. Elk bedrijf bepaalt zelf welke diensten het van wie afneemt. Men eist een hoge beschikbaarheid, een adequate supportdesk en een snelle service bij calamiteiten.
Ergo: zakelijk glasvezel is logischerwijs duurder. Wilt u appels met appels vergelijken vraag dan om prijzen van een zakelijke 1:1 verbinding, zonder overboeking (ipv FttH+) inclusief een hoog serviceniveau en uptime garantie. Men noemt een dergelijke verbinding soms ‘(groot) zakelijk’ of ‘Premium’
Keuzevrijheid
Beperkte keuze versus volledige keuzevrijheid
FttH – In de huiskamer is een TriplePlay-diensten aanbod voldoende. Meer diensten heeft een consument niet nodig. De keuze van aanbieders is beperkt, maar dat is vaak geen probleem voor de consument.
FttO – een bedrijf heeft behoefte aan (veel) meer IP-diensten die men liever inkoopt bij een zelf te kiezen provider/ICT-leverancier. Koppelverkoop (kleine lijst van providers) wordt niet gewaardeerd. De vrijheid om zelf te kiezen levert een competitief en open speelveld met scherpe(re) prijzen.
Ergo: keuzevrijheid is voor de ondernemer key. Koppelverkoop niet acceptabel.
Bandbreedte
Gedeelde verbinding kent nadelen
FttH – de bandbreedte wordt gedeeld over meerdere aansluitingen. Dit kan tot gevolg hebben dat uw verbinding traag wordt indien een andere consument bv. veel streamt. De verbinding wordt vaak met 9 anderen gedeeld, 1:10 en soms zelfs met veel meer 1:40 (!).
FttO – de bandbreedte wordt niet gedeeld. De toegezegde bandbreedte is altijd, dag en nacht, beschikbaar. Irritaties over een trage verbinding of signaalverlies waardoor men opnieuw moeten inloggen in de cloud, zullen niet optreden.
Ergo: een bedrijf wil een hoge bedrijfszekerheid en zonder irritaties in de cloud werken, zonder last te ondervinden van ‘ander verkeer’.
Redundantie
Calamiteiten zoveel als mogelijk uitsluiten
FttH – er wordt goedkoop en zo snel mogelijk aangelegd en er is geen financiële ruimte om extra maatregelen te nemen voor vermindering van uitval. Redundantie is van belang, want bij (langdurige) uitval kan consument sowieso niet reclameren en/of schade claimen
FttO – bedrijven betalen voor een hoge uptime garantie met zo min mogelijk verstoringen (uitval). Daarom wordt er bij aanleg zakelijk glasvezel zoveel als mogelijk en op verschillende nivo’s redundantie ingebouwd. Denk daarbij aan dubbele apparatuur, 2de gescheiden extra reserve-tracé, et cetera.
Ergo: een bedrijf eist een hoge leveringsbetrouwbaarheid zonder calamiteiten en is daarvoor bereid meer te betalen.
Tot slot
En er zijn nog wel meer verschillen, maar de grote 9 verklaren helder waarom de ene veeleisender en dus verklaarbaar duurder is dan de andere, ondanks dat het allebei glasvezel is. Een bedrijf heeft hogere eisen/wensen en wil daar voor betalen. Marketeers bij de telco’s proberen vaak appels voor citroenen te verkopen. Een slimme ondernemer trapt niet meer in stuntprijzen en vraagt door. Zo komt hij tot een juiste ‘appels met appels’ vergelijking en kiest hij niet snel voor een consumenten oplossing.
Houdt bij keuze glasvezel altijd in het achterhoofd: Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is dat vaak ook zo. Je koopt toch ook geen nieuwe Porsche voor de prijs van een Fiat.
Wilt u een vrijblijvend gesprek met een onafhankelijk expert met meer dan 20 jaar glasvezel-ervaring? Een afspraak is snel gemaakt. Bel mij gerust, ik kom graag langs voor een kop koffie: 06 – 267 46 022.
Auteur: Jochem Regtuit (1963)
Functie: DGA FiberRevolution Nederland BV
—//—